Przełomowa teza Philipa Kotlera i Stevena Levy’ego, zakładająca, że „żadna organizacja czy instytucja nie może uniknąć w swej działalności marketingu” doprowadziła pod koniec ubiegłego wieku do wzmożonego zainteresowania się jego problematyką, nie tylko przez przedsiębiorstwa komercyjne, ale także przez instytucje publiczne, samorządy terytorialne czy organizacje non-profit i stowarzyszenia społeczne.
Czego się spodziewać?
Otwartego i nieoczywistego podejścia do dziedzictwa kulturowego rozumianego jako zinterpretowana obecność przeszłości w teraźniejszości – koncept/konstrukt społeczno-kulturowy rodzący się – a raczej (współ)tworzony w trakcie różnorodnych interakcji i dyskursywnych praktyk społeczno-kulturowych – z rezerwuaru zasobów, które posiadają widoczny potencjał, mają charakter procesualny i prorozwojowy oraz posiadają dla czerpiącego z nich pokolenia wartość.
Skoncentrujemy się przede wszystkim na marketingu regionalnym w wymiarze mikro. Podczas warsztatu podzielimy się na pomniejsze grupy. Opierając się m.in. na Goffmanowskiej koncepcji scen i kulis – regionu frontalnego i zakulisowego – każda grupa wybierze sobie miejsce kulturowe (wiejskie lub miejskie) w danym regionie Polski i bazując na zasobach jego dziedzictwa spróbuje wykreować jego markę (np. poprzez produkt lokalny) odpowiednio dla „swoich” i dla „obcych”. Uczestnicy będą poproszeni by wyniki swojej pracy przedstawić w formie własnoręcznie wykonanej infografiki/postera.
Zamysłem warsztatu jest uwypuklenie, że świadomy menadżer ds. marketingu regionalnego powinien współtworzyć markę miejsca nie „laboratoryjnie”, a w terenie wraz z jego różnorodnymi mieszkańcami i interesariuszami.
Czego się nie spodziewać?
Nie będzie to wykład z teorii marketingu. Nie będziemy głowić się nad definicjami, klasyfikacjami, modnymi dziś metodykami i rzekomo niezawodnymi technikami i taktykami marketingowców i piarowców. W zamian za to, korzystając z metody storytellingu, spróbujemy przyglądnąć się naszym miejscom kulturowym z nieco innej strony i stworzyć o nich niejednorodne, a czasem nieoczekiwane opowieści, czerpiąc energię drzemiącą w ich dziedzictwie. Postaramy się zaś czynić to w sposób etyczny, odpowiedzialny i zrównoważony.
Prowadzący: dr Joanna Dziadowiec
doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii, magister kulturoznawstwa (specjalność: kulturoznawstwo międzynarodowe). Laureatka XI edycji Konkursu Narodowego Centrum Kultury na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze (I miejsce), monografia pt. FESTUM FOLKLORICUM. Performatywność folkloru w kulturze współczesnej. Rzecz o międzykulturowych festiwalach folklorystycznych, Warszawa 2016. Wiceprzewodnicząca ds. akademickich i badawczych sekcji młodych Międzynarodowej Organizacji Sztuki Ludowej IOV World – organizacji konsultacyjnej UNESCO. Badacz, ekspert dziedzinowy Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury – Sieć Badawcza w Warszawie oraz Fundacji Dziedzictwa Kulturowego „Twierdza Kraków”, menadżer i animator kultury w Agencji Eventowej TatraGroup z Zakopanego. Ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. W latach 2014-2017 wykładowca akademicki w Instytucie Kultury (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ). Główne obszary zainteresowań naukowo-badawczych i tematyka dotychczasowych publikacji: interdyscyplinarne krytyczne i stosowane studia nad dziedzictwem kulturowym i pamięcią kulturową w kontekście różnorodności i zrównoważonego rozwoju (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa niematerialnego, dziedzictwa mniejszości i dysonansowego, transformacji tradycji, trendów zmian w folklorze i kulturze ludowej), turystyka kulturowa, etnodizajn i wzornictwo kulturowe, antropologia widowisk kulturowych i ludyczności, studia performatywne, studia nad eventami i festiwalami, współczesny rytualizm i mitologie, zagadnienia tożsamości, etniczności, regionalizmu, lokalności, pogranicza, wielokulturowości i transkulturowości, komunikacja międzykulturowa, zarządzanie międzykulturowe, zarządzanie różnorodnością, etnomarketing i marketing dziedzictwa. Autorka ponad 50 publikacji naukowych i popularnonaukowych. Współtwórca i wykonawca w ponad 20 projektach badawczych oraz wdrożeniowych i kulturalnych. Badania naukowe łączy z praktyką jako menadżer i animator przedsięwzięć kulturalnych i naukowych, koordynator naukowo-merytoryczny, mentor i konsultant projektów, festiwali i mediów, jak i członek organizacji kulturalnych. Należy m.in. do Association of Critical Heritage Studies, Intangible Heritage Researchers Network, Komisji Polskiej Akademii Umiejętności Zarządzania Kulturą i Mediami, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Sekcji Folklorystycznej PTL, Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, Stowarzyszenia Miłośników Kultury Ludowej oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Społecznego i Dialogu Międzykulturowego "Cooperantis". Pomysłodawczyni i współzałożycielka Sekcji Studiów nad Dziedzictwem i Pamięcią Kulturową przy Zarządzie Głównym PTL. Wieloletni członek Studenckiego Zespołu Góralskiego „Skalni” UR oraz współpracownik Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem. Obecnie pracuje nad projektem habilitacyjnym pt. Strategie ochrony i zarządzania frontalnym i zakulisowym niematerialnym dziedzictwem kulturowym w Polsce w perspektywie antropologicznej. Studium badawcze w świetle polityki UNESCO, ACHS, Rady Europy i UE ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji różnorodności kulturowej i zrównoważonego rozwoju, a także nad innymi autorskimi projektami badawczymi m.in. Góralskie mitologie współczesne, Etnomarketing
polski?
Termin: 18 października - warsztat nr 4
Czego się spodziewać?
Otwartego i nieoczywistego podejścia do dziedzictwa kulturowego rozumianego jako zinterpretowana obecność przeszłości w teraźniejszości – koncept/konstrukt społeczno-kulturowy rodzący się – a raczej (współ)tworzony w trakcie różnorodnych interakcji i dyskursywnych praktyk społeczno-kulturowych – z rezerwuaru zasobów, które posiadają widoczny potencjał, mają charakter procesualny i prorozwojowy oraz posiadają dla czerpiącego z nich pokolenia wartość.
Skoncentrujemy się przede wszystkim na marketingu regionalnym w wymiarze mikro. Podczas warsztatu podzielimy się na pomniejsze grupy. Opierając się m.in. na Goffmanowskiej koncepcji scen i kulis – regionu frontalnego i zakulisowego – każda grupa wybierze sobie miejsce kulturowe (wiejskie lub miejskie) w danym regionie Polski i bazując na zasobach jego dziedzictwa spróbuje wykreować jego markę (np. poprzez produkt lokalny) odpowiednio dla „swoich” i dla „obcych”. Uczestnicy będą poproszeni by wyniki swojej pracy przedstawić w formie własnoręcznie wykonanej infografiki/postera.
Zamysłem warsztatu jest uwypuklenie, że świadomy menadżer ds. marketingu regionalnego powinien współtworzyć markę miejsca nie „laboratoryjnie”, a w terenie wraz z jego różnorodnymi mieszkańcami i interesariuszami.
Czego się nie spodziewać?
Nie będzie to wykład z teorii marketingu. Nie będziemy głowić się nad definicjami, klasyfikacjami, modnymi dziś metodykami i rzekomo niezawodnymi technikami i taktykami marketingowców i piarowców. W zamian za to, korzystając z metody storytellingu, spróbujemy przyglądnąć się naszym miejscom kulturowym z nieco innej strony i stworzyć o nich niejednorodne, a czasem nieoczekiwane opowieści, czerpiąc energię drzemiącą w ich dziedzictwie. Postaramy się zaś czynić to w sposób etyczny, odpowiedzialny i zrównoważony.
Prowadzący: dr Joanna Dziadowiec
doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii, magister kulturoznawstwa (specjalność: kulturoznawstwo międzynarodowe). Laureatka XI edycji Konkursu Narodowego Centrum Kultury na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze (I miejsce), monografia pt. FESTUM FOLKLORICUM. Performatywność folkloru w kulturze współczesnej. Rzecz o międzykulturowych festiwalach folklorystycznych, Warszawa 2016. Wiceprzewodnicząca ds. akademickich i badawczych sekcji młodych Międzynarodowej Organizacji Sztuki Ludowej IOV World – organizacji konsultacyjnej UNESCO. Badacz, ekspert dziedzinowy Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury – Sieć Badawcza w Warszawie oraz Fundacji Dziedzictwa Kulturowego „Twierdza Kraków”, menadżer i animator kultury w Agencji Eventowej TatraGroup z Zakopanego. Ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. W latach 2014-2017 wykładowca akademicki w Instytucie Kultury (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ). Główne obszary zainteresowań naukowo-badawczych i tematyka dotychczasowych publikacji: interdyscyplinarne krytyczne i stosowane studia nad dziedzictwem kulturowym i pamięcią kulturową w kontekście różnorodności i zrównoważonego rozwoju (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa niematerialnego, dziedzictwa mniejszości i dysonansowego, transformacji tradycji, trendów zmian w folklorze i kulturze ludowej), turystyka kulturowa, etnodizajn i wzornictwo kulturowe, antropologia widowisk kulturowych i ludyczności, studia performatywne, studia nad eventami i festiwalami, współczesny rytualizm i mitologie, zagadnienia tożsamości, etniczności, regionalizmu, lokalności, pogranicza, wielokulturowości i transkulturowości, komunikacja międzykulturowa, zarządzanie międzykulturowe, zarządzanie różnorodnością, etnomarketing i marketing dziedzictwa. Autorka ponad 50 publikacji naukowych i popularnonaukowych. Współtwórca i wykonawca w ponad 20 projektach badawczych oraz wdrożeniowych i kulturalnych. Badania naukowe łączy z praktyką jako menadżer i animator przedsięwzięć kulturalnych i naukowych, koordynator naukowo-merytoryczny, mentor i konsultant projektów, festiwali i mediów, jak i członek organizacji kulturalnych. Należy m.in. do Association of Critical Heritage Studies, Intangible Heritage Researchers Network, Komisji Polskiej Akademii Umiejętności Zarządzania Kulturą i Mediami, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Sekcji Folklorystycznej PTL, Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, Stowarzyszenia Miłośników Kultury Ludowej oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Społecznego i Dialogu Międzykulturowego "Cooperantis". Pomysłodawczyni i współzałożycielka Sekcji Studiów nad Dziedzictwem i Pamięcią Kulturową przy Zarządzie Głównym PTL. Wieloletni członek Studenckiego Zespołu Góralskiego „Skalni” UR oraz współpracownik Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem. Obecnie pracuje nad projektem habilitacyjnym pt. Strategie ochrony i zarządzania frontalnym i zakulisowym niematerialnym dziedzictwem kulturowym w Polsce w perspektywie antropologicznej. Studium badawcze w świetle polityki UNESCO, ACHS, Rady Europy i UE ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji różnorodności kulturowej i zrównoważonego rozwoju, a także nad innymi autorskimi projektami badawczymi m.in. Góralskie mitologie współczesne, Etnomarketing
polski?
Termin: 18 października - warsztat nr 4